Monthly Archives: July 2014

To PT or not to PT?

Hvorfor skulle du vælge en personlig træner (PT)? – du har da styr på din træningsvariation, skadesforebyggelse, progressive overload, restitutions-variabler, overreachings-indikationer og deload-perioder?

Afhængig af hvem man spørger, er få eller rigtig rigtig mange PTér ufatteligt dårlige, så hvis du mener at du – i langt de fleste tilfælde – kan gøre det bedre selv, er det for så vidt fair nok. Dog viser det sig, at de fleste sandsynligvis vil få endnu bedre resultater af at vælge en kvalificeret personlig træner.

Nedenstående ses konklusionen fra et 2014-studie, som sammenlignede 2×20 mænd; én gruppe havde PTér mens den anden trænede selv. På trods af at selv-træningsgruppen trænede mere end PT-gruppen (178 vs. 150 min/uge), så PT-gruppen signifikant bedre resultater på følgende parametre:

 

  • Muskelstyrke
  • Power
  • Kondition (Øget maksimal iltoptagelse)
  • Kropskomposition (Øget fedtfri-masse).

 

 

Effect of Supervised, Periodized Exercise Training vs. Self-Directed Training on Lean Body Mass and Other Fitness Variables in Health Club Members

Conclusion:

We have demonstrated for the first time in a fitness club setting that members whose training is directed by well-qualified PTrs administering evidence-based training regimens achieve significantly greater improvements in LBM and other dimensions of fitness than members who direct their own training.

 

 

Storer et al., 2014