Why don’t diets usually work?

“If diets worked, we would all be thin already”

 

I nedenstående anbefalelsesværdige video, diskuterer neuroscientist Sandra Aamodt hvorfor diæter stort set aldrig virker efter hensigten.

 

Der er flere interessante pointer:

  • Det typiske end-result af en diæt, er vægtøgning. Dette ses efter 5 år, hvor størstedelen har taget den tabte vægt på igen. Herudover ses det, at det ikke just er unormalt at tage endnu mere på, end man har tabt (Mann et al., 2007)

These studies show that one third to two thirds of dieters regain more weight than they lost on their diets.

 

  • Din hjerne bestemmer hvor meget du kan/må tabe dig. Hjernen har et set-point, en bestemt kropsvægt, som den vil kæmpe for at holde fast i. Den fungerer som en thermostat, som – på trods af ændringer i miljøet (fx mindre mad, mere fysisk aktivitet) – vil forsøge at vedholde førnævnte set-point (fx via øget appetit, mindre sporadisk aktivitet). Der skal derfor en go mængde overtalelse til, før hjernen finder det nødvendigt at flytte sit set-point/sin go-to kropsvægt, op eller ned.

 

  •  “Intuitive vs. controlled eaters”. Et forsøg på at kontrollere sit fødeindtag til punkt og prikke, med do and (flest) dont´s, som diæter oftest går ud på, resulterer oftere i uhensigtsmæssige spisevaner vs. en mere intuitiv tilgang til mad. “Intuitiv” i denne sammenhæng er synonym med fornuftig (vs. suppe/citron/pulver-kur), og handler primært om at spise når man er sulten og stoppe når man er mæt.

 

Hvis det første citat i denne post ikke er nok til at omlægge strategi, ved jeg ikke hvad er.