Science Update – Høje hæle og (mere) søvn

 
 

Søvn og overvægt

Som nævnt i en tidligere post, ses der ofte en sammenhæng mellem søvnmangel og overvægt. Et studie publiceret i denne måned via American Heart Association, belyser endnu engang dette [1].

Studiet søgte at undersøge hvorvidt søvnmangel ændrer på de appetit-regulerende hormoner leptin og ghrelin, samt om der ses en forskel i energiindtag og graden af fysisk aktivitet. 17 forsøgspersoner blev testet i 8 nætter, hvor den ene halvdel hver nat sov 1h 20min mindre end den anden. Resultaterne kan opsummeres som følger:

  • Gruppen som sov mindst, indtog gennemsnitligt 549 ekstra kcal. dagligt.
  • Der var ingen forskel på graden af fysisk aktivitet mellem de to grupper.

 

Forfatterne beretter slutteligt om at 28% af voksne rapporterer om mindre end 6 timers søvn pr. nat, hvilket betegnes som et voksende problem.
Det skal nævnes at studiet blev udført i hospitals-sammenhæng, hvorfor lignende og større studier under hjemmelige forhold er påkrævet.

 
 

Høje hæle 

 

Langvarig og hyppig brug af høje hæle er tidligere blevet vist at forkorte den mediale del m. gastrocnemius samt forårsage stivhed i achille-senen. Et studie fra Januar 2012 søgte at undersøge, hvilke konsekvenser disse strukturelle ændringer kan have på muskel-sene neuromechanics under gang [2].

 

Studie-populationen bestod af 9 personer, som dagligt gik i høje hæle =(min. hæl-højde på 5 cm., 40h / wk, i minimum 2 år). Kontrol-gruppen bestod af 10 personer som gik i høje hæle i under 10 timer ugentligt.
Deltagerne gik over en kraftplatform en i selvvalgt hastighed, hvortil der blev målt reaktionskræfter, ankel- og knæ kinematik, muskelaktivitet i m. triceps sureae (læg), samt gastronecnemius-fascia længde. Resultatet var følgende:

 

  • Under gang i høje hæle ses en øget muskelaktivitet under stand-fasen i m. triceps surae., hvilket nedsatte effektiviteten signifikant. (Sammenlignet med barfods-gang).
  • Ovennævnte er i overensstemmelse med rapporter, som melder om ubehag og muskeltræthed ved hyppig brug af høje hæle.
  • Langvarig og hyppig brug af høje hæle øger muligvis også risikoen for fibersprængning/forstrækning.

 

___

 

Ovenstående resultater præsenterer selvsagt et dilemma:
 
Langvarig og hyppig brug af høje hæle lader ikke til at gavne den strukturelle integritet i ankel og underben. På den anden side er det almen kendt at høje hæle flytter stort set ethvert hunkøn mindst én karakter opad, på en skala fra 1-10.
En rationel løsning kunne derfor være at bruge fornuftige sko på arbejdet, studiet osv., for så efterfølgende at hoppe i hælene når der er udsigt til coitus.

 
 
 

[1] American Heart Association, March 14. Lack of sleep may increase calorie consumption. 2012

[2] Long-term use of high-heeled shoes alters the neuromechanics of human walking. 2012

 

 

 

2 thoughts on “Science Update – Høje hæle og (mere) søvn

  1. Julie Espenhain

    Ha ha, virkelig interessant omkring brugen af høje hæle i forhold til coitus udsigter, er effekten mon videnskabeligt bevist ;-)

Comments are closed.