Monthly Archives: June 2011

Eggs – the good shit!

 

Folk tror på alt hvad de hører.

 

Ligesom mælk, er æg ofte offer for en masse forvirring og fejlbare antagelser. Som nævnt er en morgenmad baseret på æg fordelagtig, især ift. vægttab, men jeg møder mange som, ganske dramatisk, stiller sig på bagben og siger noget i retning af… “Jamen, æg er da usundt! – bla bla cholsterol bla bla.” Det virker ret underligt, men sådan lyder det.

Cholesterol et vigtigt steorid som kroppen selv producerer, og som er essentiel ifb. hormon-produktion, syntese af Vitamin D, cellemembranens sundhed, osv.

 

The facts:

 

Sunde og raske individer som ikke har øget risiko for hjertekar-sygdomme og som ikke har et kronisk forhøjet cholesterol-tal fra naturens side, har ingen grund til at undgå æg. Æg er rig på protein af høj(!) biologisk værdi, umættede fedtsyrer samt vitaminer og mineraler, og nyere retningslinjer anbefaler ikke længere et begrænset indtag af æg, som var tilfældet for 40+ år siden.
Allerede i 1976 lød det fra et studie [1]:

“… normal egg consumption of two eggs per day does not appear to overload cholesterol balance in the healthy human adult since depression in cholesterol biosynthesis and increased sterol excretion will result.”

Siden er det i gentagne studier blevet bekræftet, at et dagligt indtag af æg ikke udgør en øget risiko for et øget cholesterol-tal og dermed hjertekar-sygdomme  [2-7]. Dog anbefales et dagligt cholesterol indtag på <2-300 mg. for individer med hjertekar-sygdomme, diabetes og andre tilstande med kronisk øget cholesterol-tal [3]. Hos raske individer vil kroppens naturlige reaktion på et øget cholesterol-indtag være at nedsætte sin egen produktion, hvorved blodets indhold af cholesterol kun i meget begrænset omfang påvirkes af kosten.

Reviews fra hhv. 2004 og  2006 opsummerer det videnskabelige standpunkt:

 

“The most recent American Heart Association guidelines no longer include a recommendation to limit egg consumption, but recommend the adoption of eating practices associated with good health. Based on the epidemiologic evidence, there is no reason to think that such a healthy eating pattern could not include eggs.” [2]

… For these reasons, dietary recommendations aimed at restricting egg consumption should not be generalized to include all individuals. We need to acknowledge that diverse healthy populations experience no risk in developing coronary heart disease by increasing their intake of cholesterol but, in contrast, they may have multiple beneficial effects by the inclusion of eggs in their regular diet.” [4]

 

Så spis dine æg! Gerne til morgenmaden med et stort glas af det flydende hvide guf.

 

 

[1] The cholesterol problem, the egg and lipid metabolism in the laying hen. 1976

[2] A review of scientific research and recommendations regarding eggs. 2004

[3] Egg consumption and cardiovascular health. 2009

[4] Dietary cholesterol provided by eggs and plasma lipoproteins in healthy populations. 2006

[5] Egg consumption and coronary heart disease: an epidemiologic overview. 2000

[6] A comparison of egg consumption with other modifiable coronary heart disease lifestyle risk factors: a relative risk apportionment study. 2009

[7] The impact of egg limitations on coronary heart disease risk: do the numbers add up? 2000